مقدمه ای درباره اهمیت کسب همزمان علوم با فعالیت های عملی برای نوجوانان

کار در گلخانه
127

شاید شرائط کشورهای پیشرفته, بویژه در دوران اخیر قدری متفاوت باشد. اما تا جائی که بخاطر این صاحب قلم در ” دکوراسیون بهفرم ” هست در ایران, همیشه تنها کسانی همزمان با تحصیل, کار هم میکردند که به درآمد آن نیاز داشته اند.

آیا روزی فرا خواهد رسید که این نگاهها, اینچنین باهم درگیر نشوند ! ؟

سایت فنی- تخصصی ” دکوراسیون بهفرم ” مجال پرداختن به این وجه بسیار مهم اجتماعی – اقتصادی موضوع نیست. در این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” تنها بر این وجه متمرکز هستیم که کسب همزمان کسب دانش با آن دست از مهارتهای فنی, اجتماعی و . . . اقتصادی که نمیتوان تنها با مطالعه بدستشان آورد, چقدر اهمیت یا ضرورت دارد ! ؟

در دوران کودکی ما البته وضع به گونه ای دیگر بود و بودند پدر و مادرهائی که هرچند ” دستشان به دهانشان میرسید ” , اما بنا به اهمیت تربیتی, اجتماعی و . . . اقتصادی این مهم, فرزندان محصل خود را در 3 یا 4 ماهه تعطیل تابستان تشویق میکردند تا با کار در یک کارگاه یا . . . مغازه, با یک حرفه فنی یا . . . اقتصادی معین آشنا شوند.

روی سخن این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” هم با نوجوانان و جوانان و نیز با مادر و پدرهائی است که فرزندانی در چنین سن و سالها دارند. در این سری یادداشت های ” دکوراسیون بهفرم ” ضمنا قصد نداریم به دیگر تاثیرات گاه منفی بپردازیم که ” اجبار به کار” در روح و روان نسلی میگذارد که بواقع آینده سازان هر کشورند.

این فضا را چقدر میتوان با محیط کار در همین شاخه هنر مقایسه کرد ! ؟

بعد این مقدمه نسبتا طولانی ” دکوراسیون بهفرم ” شاید مهمترین جنبه موضوع مورد بحث, افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی باشد که بویژه در این میدان ” تنازع منافع ” بیشتر قابل تحصیل است. اشتراک و اختلاف, البته در مدرسه و دانشگاه هم هست. اما آنچه مساله را جدی تر میکند, مواجهه منافع مادی و شخصی است که بخصوص در محیطهای کار بیشتر امکان بروز دارد ! ؟

جنبه دیگر کار, افزایش مهارتهای فیزیکی است که شامل استفاده همه جانبه تر از توانائی های مغزی هم میشود. میگویند آنچه باعث تحول و تکامل انسان خردمند از گونه های پیشین شد, بویژه ” کار ” بوده است. ظاهرا همین ” کار ” باعث شد اجداد ما کمر راست کرده و بجای چهار دست و پا, تنها با کمک پاهایشان راه بروند.

” کار ” از این جنبه نیز اهمیت دارد که به دانش آموز می آموزد که آنچه در کتابها نوشته شده, چگونه و به چه شکل جامه واقعیت بخود می پوشند. به این ترتیب ” کار ” میتواند به آنان کمک کند تا برای آموزش, انگیزه  بیشتری بیابند. شاید بهمین جهت است که برخی در سنین بالاتر, برای آموختن بیشتر انگیزه دارند ! ؟

در اینجا بد نیست به انواع ” کار ” نیز اشاره شود. میگویند یکی از رموز موفقیت, تمرکز بر هدف مناسب و مشخص است و بهمین جهت آنان که زیاد از این شاخه به آن شاخه میپرند, شاید چندان هم به ” جائی ” نرسند.

هر کار و حرفه همانقدر که متفاوتند, وجوه اشتراک فراوانی نیز باهم دارند !

اما باید دانست تمام کارها و جمله حرفه ها – از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان – فصول مشترک فراوانی باهم دارند که شاید در بدو امر چندان بچشم نیاید. از سوی دیگر تجربه نشان میدهد اغلب ما برای شناخت دقیق تر هم توانائی و ناتوانی های خود, نیاز به تجربه مستقیم داریم که بویژه در محیط های کار بدست می آیند.

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش خواهیم کرد در آینده و ضمن فرصتهای مناسب, در مجموعه یادداشتهای ” درباره اهمیت کسب همزمان دانش نظری و عملی ” , به این وجوه و جنبه های دیگر این موضوع مهم بپردازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.