عکسها سخن میگویند ! –  19

هنر باله
33

این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” نوزدهمین یادداشت از مجموعه ” عکس ها سخن میگویند ! ” می باشد. در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” تمرکزمان تنها بر یک تصویر است که به نحوی ( خواه مستقیم یا غیرمستقیم ) با مباحث دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط دارد. در مقدمه این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” اشاره شد که از مزیتهای عکس نسبت به ویدئو, یکی هم امکان تامل و تمرکز بیشتر بر جزئیات است.

گفتیم که این برداشت ها ممکن است صرفا جنبه فنی یا زیبائی شناسانه داشته یا در برگیرنده وجوه اجتماعی, اقتصادی, فرهنگی یا . . . احساسی باشد که این عکس تلنگر آن است. امید آنکه این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” نیز در خدمت هدف اصلی سایت ” دکوراسیون بهفرم ” یعنی بسط شناخت و آگاهی های عمومی و خاص در زمینه مسائل دکوراسیون داخلی ساختمان باشد.

چشمها را باید شست, جور دیگر باید دید !

صاحب این قلم دانش و مدعائی در زمینه این هنر ندارد. لذا بقول سهراب شعر فارسی تنها میتواند در اینهمه ظرافت, زیبائی, استقامت, تناسب, تعادل و . . . دقت غرقه گردد که بیاری ورزش, طراحی, علم فیزیک و . . . رقص, برای خلق چنین لحظه ای باهم, فراهم آمده است !

شاید ذهن ما را اینگونه عادت داده اند که تنها چیزهائی را قدرتمند بداند که چندان هم از ظرافت بهره نبرده اند. همینگونه است نسبت میان زیبائی و شکنندگی و بسیاری از این قبیل تناسب ها که همنشینی اشان ” طبیعی ” و ” معقول ” می نماید. با این نگاه شاید این هنر را بتوان به ” کمال گرائی ” متصف یا متهم نمود که میتواند هم مایه الهام یا یاس گردد ! ؟

اما نگاه های مغرض و معیوبی هم وجود دارند که بجای تامل و مسحور شدن در چنین هنر جدا شایسته و قابل ستایش, توجهشان تنها معطوف نیازهای شهوانی است که در تصویر میتوان جست. اینجاست که دیگر بار, پند سهراب به فریادمان میرسد که :

چشمها را باید شست,

جور دیگر باید دید !

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” توقف و تامل بر عکس ها ادامه خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.